Röviden – csak a legfontosabb számok
- Magyarországon a KSH és az ORFK adatai alapján évente kb. 2000–2500 gyalogos-gázolás történik. Ezek közül kb. 800–1000 baleset a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen (zebrán) következik be.
- A zebra-balesetek közel 2,5%–3%-a halálos kimenetelű, a többi súlyos vagy könnyű sérüléssel jár. A hibás fél döntően a gépjárművezető az elsőbbségadás elmulasztásával.
- EU-szinten is a gyalogosok teszik ki a közúti halálozások közel 20%-át, és az esetek többsége Európában is városi környezetben történik. A legtöbb kisebb vagy nagyobb sérülés útátkelés közben, gyakran gyalogátkelőhelyen következik be. Azonban Európában 2012–2022 között a gyalogos-halálozás több mint 30%-kal csökkent.
Magyarországi trendek: hány zebra baleset történik, és mennyire súlyosak?
- Éves esetszám (zebrán): a KSH adatai alapján 2018 és 2023 I. negyedéve között 4488 embert ütöttek el zebrán. Ez azt jelenti, hogy évente kb. 800–900 eset gyalogos gázolás történik zebrán. Ezek közel 3%-a halálos, 35–40% súlyos, 50–60% könnyű sérüléssel jár.
- Ki a hibás leggyakrabban a zebrán gázolás esetén? 2018–2022 között a zebrán történt balesetek mindössze 10–13%-ában hibáztak a gyalogosok; a felelősség döntően a személyautó-vezetőké az elsőbbség meg nem adása miatt.
Európai helyzetkép
- Az EU-ban a gyalogosok kb. 20%-át adják a közúti halálozásnak; ebből 73% a városokban történik. A gyalogos-eseteknél az ütköző jármű több mint 70%-ban személyautó. A legtöbb baleset útátkelés közben, és gyakran gyalogátkelőhelyen következik be ott is. A elsőbbségadás elmulasztása az ok Magyarországon és az EU.-ban is leggyakrabban.
- Trend: 2012–2022 között ~30% csökkenés a gyalogos-halálozásban; ugyanakkor a súlyos sérülések visszaesése jóval mérsékeltebb.
Milyen sérülések jellemzők zebra-baleseteknél?
A gyalogosok testhelyzete és az autó homlokfelülete miatt tipikus sérülések:
- Alsó végtag (lábszár/térd) sérülések a leggyakoribbak. (44–50%). Mi is úgy látjuk az elvállalt eseteinkből, hogy az ilyen jellegű gázolások leggyakoribb sérülése a lábtörés.
- Fej/arc/nyak sérülések (30–40%),
- Felső végtag, karok törése is gyakran előfordul. A mellkasi és medencesérülések szintén gyakoriak. A legsúlyosabb sérülések döntően fej és mellkas sérülései. Sajnos, a töréseknél gyakori a nyílt törés valamint az olyan törés ahol műtéttel kell a törést helyreállítani.
Sebesség és halálozás: A magyar szakirodalom szerint 53–58 km/h ütközési sebességnél a fejsérülés „elviselhetőségét jelentősen meghaladó” terhelés éri a gyalogost. Az ezt a sebességet meghaladó és értékelt esetek közel 45%-ában az ütközés azonnali halált okozott. Ez jól szemlélteti, miért kulcstényező a sebességcsökkentés a zebrák előtt.
Mi okozza a zebra-baleseteket leggyakrabban? Ki a felelős?!
- Elsőbbségadás elmulasztása járművezető részéről. Ez a döntő többség.
- Óvatlan gyalogos magatartás (hirtelen lelépés, figyelmetlenség, pirosban való áthaladás),
- Láthatósági problémák (parkoló autók kitakarása, sötétség sötét ruhával, alacsony napállás),
- Balra nagyívben vagy jobbra kanyarodó jármű és átkelő gyalogos baleseti összeütközése.
Magyar elemzésekben a gyalogos-sérüléses balesetek okai között az elsőbbségadás elmulasztása (38%) és a gyalogos hibája (30%) dominálnak. A zebrán történt gyalogos gázolások okai között viszont az autós hibája közel a duplájára emelkedik.
Mi működik bizonyítottan? (Nemzetközi jó gyakorlatok) Mivel lehet csökkenteni a zebrán elütött és megsérült személyek számát.
- Jobb zebra megvilágítás, takarásmentes rálátás, járdaszigetek, „bulb-out” szegélyek – mind javítják az észlelést és csökkentik a szükséges átkelési távolságot.
- Jelzőlámpás csomópontok és zebrák kiépítése.
- Gyalogos-elsőbbségi indulóidő (LPI) létrehozása: amikor a gyalogos 7–11 másodperces előnyt kap, előbb van neki zöld. A gyalogos-sérülések kockázata közel 33%-kal csökken (New York-i vizsgálat).
- Gépjárműoldali technológia (AEB – gyalogosfelismeréssel) érdemben csökkentheti a gyalogos-haláleseteket és sérüléseket.
Mit jelent mindez kártérítés és a felelősség szempontjából?
Zebrán a járművezető elsőbbségadási kötelezettsége kiemelt; a gyakorlatban a hibamegoszlás tipikusan az autós felé billen. Ez kártérítési igényeknél (sérelemdíj, vagyoni kár, keresetkiesés, rehabilitációs költségek) megerősítheti a gyalogos igényét – az eset összes körülménye mellett persze. A pontos minősítéshez, a jogalaphoz rendőrségi dokumentáció szükséges, a kártérítés nagyságához pedig orvosi és rehabilitációs dokumentumokra, zárójelentésre és megfelelő jogi háttérre van szükség.
A zebra csökkenti a kockázatot, de nem szünteti meg: a balesetek többsége átkelés közben történik, gyakran épp a zebrán, különösen városi környezetben. Ezért én azt javaslom, hogy a zebrát használni kell ugyan, de gyakorlatilag olyan körültekintéssel kell rajta átkelni mintha nem is lenne ott.
Sajnos, Magyarországon a gyalogosok átengedése, az elsőbbségadás megadása nem mindig evidencia. A zebrán történt balesetek nagy száma, amelyekben folyamatosan hozzánk fordulnak megbízóink azt mutatja, hogy a közlekedési kultúránk ezen a téren nagyon rossz állapotban van.
Ha Ön vagy hozzátartozója zebrán szenvedett balesetet, forduljon hozzánk bizalommal Ön is!
Segítünk a kártérítési igény profi és sikeres érvényesítésében.
- ORFK/OBB „Zebra terv” – országos számok.
- Népszava (KSH-adatszolgáltatás alapján) – 2018–2023 I. n.év 4488 zebra-gázolás; hibamegoszlás 10–13% gyalogos:
- KSH STADAT – „Road accidents causing personal injury by types of accident” („Collision with pedestrians”) idősor:
- KTI összefoglalók a 2023–2024-es évről.
- ERSO/EC tematikus jelentés – gyalogosok EU-helyzete, hol és hogyan sérülnek meg, közlekedésszervezési megoldások:
- ETSC PIN 2025 – EU halálozás.
- WHO Global Status Report 2023
- Orvosi szakirodalom – sérülésmintázatok (alsó végtag, fej, mellkas/medence)
