Baleseti statisztikák 2012-re

A korábbi évhez képes jónak mondható a 2012-es a balesetek tükrében, bár nem lehet tudni, hogy a kevesebb közlekedési baleset az autóvezetők, valamint a közlekedésben résztvevők érdeme, vagy csak egyszerűen az üzemanyag árak emelkedése miatt visszaeső autós forgalom eredménye. A munkahelyi balesetek korábban évről-évre csökkenő száma ezzel szemben 2012-ben megfordult.

SZAKMAI KONZULTÁCIÓ KÉRÉSE (akár 5 évre visszamenőleg is!)

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a 2011-es évhez képest 2012-ben 4,1%-kal kevesebb személyi sérüléssel végződő baleset történt Magyarországon. Örömteli hír, hogy a halálos kimenetelű közlekedési balesetek még ennél is nagyobb mértékben csökkentek. Kérdés azonban, hogy a kedvező adat a közlekedésben résztvevők érdeme, vagy csupán arról van szó, hogy a folyamatosan dráguló üzemanyag miatt egyre kevesebben ülnek autóba, és így a balesetek száma is törvényszerűen csökkent.

Érdekesség, hogy a benzinkutak forgalma is csökkenő tendenciát mutat a gazdasági visszaesés miatt, tavaly például 4,2%-kal esett vissza a gázolaj értékesítéséből származó nyereség a 2011-ben elkönyvelthez képest.

A munkahelyi balesetek ezzel szemben nőttek az előző évben, pedig korábban folyamatosan csökkenő trendet figyeltek meg a szakértők ezzel kapcsolatban. Remélhetőleg csak átmeneti megingásról van szó ezen a területen, a hivatalos szervek  mindenesetre fokozottabb ellenőrzéseket helyeztek kilátásba a biztonság növelése érdekében. Magyarországon évente több mint 15.000 munkahelyi baleset történik a munkavédelmi szabályok áthágása és az emberi figyelmetlenség miatt.

A 2012. negyediv negyedévben kicsit javultak a baleseti statisztikák. (forrás KSH)

3600 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt, amelyben 4700 személy sérült meg, amely 11%-os csökkenés az egy évvel ezelőtti adatokhoz képes. A balesetek 91%-a a gépjármű vezetők figyelmetlensége, hibája miatt következett be. A vezető közelekedési baleseti ok továbbiakban is a gyorshajtás, illetve a nem útviszonyoknak megfelelő sebesség megválasztása, de a gyalogosok is 8%-ban voltak okozói a közlekedési baleseteknek. A legtöbb balesetet személygépjármű okozta (63%), majd 10-10%-al a kerekpárosok és tehergépjárművek következnek.

További cikkek  Baleset a mozgólépcsőn és annak kártérítési lehetőségei

A fentiek alapján érdemes elgondolkodni, hogy a kereékpárral okozott károk száma is jelentős, illetve itt is akár milliós nagyságrendű kártérítési perek lehetnek, amennyiben a kerékpáros nem rendelkezik felelősség biztosítással. A gyalogos által okozott károkra esetleg a laksábiztosítás nyújthat védelmet.

Az ittasan okozott balesetek száma csökkent (9%), azonban itt a vétkes károkozónak azzal kell szembesülnia, hogy a biztosító társaság akár regresz igényt is benyújthat az okozott kárért.

A balesetek számának csökkenése az elmúlt években folyamatosan kedvezően alakult, ezért a kötelező biztosítási módozat értékesítésével foglalkozó biztosító társaságok 10 éve nem látott alacsony kárkifizetést jelentettek 2012. évre, összese 58 milliárd forintot, szemben a 76 miliiárd forintos díjbevételükkel. Ne felejtsük el, hogy ezen kedvező statisztikai számok hátterében részben az alacsonyabb gépjárm használat is állthat.