A Malév-csőd miatt hoppon maradt utasok érdekében
Amikor péntek reggel hat órakor leállt a Malév, még több mint 750 ezer utas rendelkezett érvényes foglalással. A légitársaság leállása több mint 100 milliárd forintos bevételkiesést okozott. A cégvezetés korábban azt ígérte, senki nem járhat rosszul egy esetleges csőd miatt. Most mégis káosz van.
A közlekedésért felelős uniós biztos szóvivője a napokban világossá tette: a hatályos uniós jog alapján az utasokat kártalanítás illeti meg. Elismerte ugyanakkor, hogy a kártérítés jogi úton történő érvényesítésére a gyakorlatban jelenleg nincs garancia. Különösen igaz ez az interneten vásárolt jegyek esetében. A szóvivő szerint könnyebben érvényesíthetik jogaikat azok, akik csomagban, vagy utazásszervezőn keresztül váltottak jegyet a Malévnál.
A légitársaságok csődje kapcsán felmerülő jogi bizonytalanság miatt a légi utasok csőd esetén kikényszeríthető jogainak felülvizsgálata már folyamatban van. Ez nekünk most különösen fontos, hiszen számos utasigény sem a napokban kiadott kormányrendelet, sem pedig a hazai és uniós jogszabályok alapján nincs egyértelműen rendezve.
A felmerült kérdésekre keresi a választ a tavaszi ülésszak első ülésén a Fogyasztóvédelmi bizottság is. Mint a testület elnöke, fontosnak tartom, hogy senkit ne érjen kár, mindenki kárpótolva legyen. Ha kell, akár jogszabály-módosításokkal is, de minél előbb meg kell oldanunk kialakult helyzetet!
Simon Gábor,
a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke,
országgyűlési képviselő