Baleseti kártérítés adózása

Ha megkaptuk a baleset miatt járó kártérítést, gyakran okoz fejtörést, hogy az adóköteles jövedelemnek számít-e. Nem lenne jó véletlenül kifelejteni az adóbevallásból, majd a kapott összeget büntetésként befizetni.

Alapvetően elmondható, hogy a kártérítés adómentes a kárpótolt személy számára. Ha tehát magánszemély számára fizetnek kártérítést vagy kárpótlást akár vagyoni, aki nem vagyoni jellegűt, az után nem kell adózni. Az adótörvény azonban hoz kivételt is a szabály alól, méghozzá a jövedelmet pótló kártérítések esetében, hiszen ezeket az adóhatóság jövedelemből származó bevételnek tekinti, ezért adóköteles.

Közlekedési vagy munkahelyi balesetek miatt járó kártérítés esetén tehát nem kell adóznunk a kapott összeg után. Az úgynevezett baleseti adó magát a kötelező biztosítást terheli, tehát azt a biztosítók fizetik. Ennek mértékéről, kivezetéséről többször is szó volt a politikában, de alapvetően lényegtelen a szerepe, ha kártérítésre jogosultként pénzt kapunk.

A biztosító minden, a biztosítási szolgáltatással kapcsolatos költségét belekalkulálja a díjaiba. Ha a baleset nem Magyarországon ér bennünket, akkor jóval nehezebb dolgunk van a baleseti kártérítési igény érvényesítésénél, hiszen mindig az adott ország szabályozása szerint kell eljárnunk.

Az Európai Unióban megindult egy harmonizációs eljárás, amely célja az egységesítés és az uniós állampolgárok akár országhatárukon túli balesettel kapcsolatos kártérítéseinek egyszerűbb rendezése. Bár a magyar adójogban ez különleges esetnek számít, valószínűleg a külföldi forrásból érkező baleseti kártérítés esetében is adómentességet élvezünk. Ilyen esetekben viszont célszerű adószakértőhöz fordulni.

További cikkek  Tömegközlekedési eszközökön elszenvedett balesetek